Historia gier komputerowych w pigułce

Współczesny rynek gier komputerowych może przyprawić o zawrót głowy. Dostępnych tytułów jest obecnie tak wiele, że zwyczajnie nie ma fizycznej możliwości przetestowania wszystkich pozycji. Można znaleźć bez problemu gry o dowolnej tematyce i formie – sport, horror, puzzle, strzelanki, poker online, gry internetowe za darmo czy też gry wieloosobowe to tylko kilka opcji z szerokiego wachlarza wyboru kategorii. A czy wiesz, jak to wszystko się zaczęło? Czas poznać historię gier komputerowych w skrócie!

Początki gier komputerowych

Choć może to być niemałym zaskoczeniem, to początków gier komputerowych należy szukać już w latach 40. XX wieku. W 1947 roku powstał symulator rakiety, który miał jednak charakter analogowy i nie do końca można go traktować jako typową grę komputerową. Prawdziwy przełom nastąpił w 1952 roku, gdy brytyjski informatyk w ramach pracy doktorskiej na uniwersytecie w Cambridge stworzył OXO, czyli komputerową wersję kultowej gry w kółko i krzyżyk. Już kilka lat później pojawiła się pierwsza graficzna gra komputerowa, która była symulacją gry w tenisa. Na początku lat 60. pojawiła się natomiast  innowacyjna produkcja Spacewar! dla dwóch graczy. Pierwsze gry komputerowe powstawały w środowisku akademickim i nie nabrały tak dużego znaczenia komercyjnego jak ich następcy.

Sytuacja powoli zaczęła zmieniać się w latach 60., w dużej mierze za sprawą Ralpha Baera. Amerykański wynalazca ma naprawdę spory wkład w komercjalizację branży. To w jego głowie zrodził się pomysł podłączenia gry do telewizora, skonstruował także pistolet świetlny do strzelania w ekran i przyczynił się do powstania Magnavox Odyssey, czyli pierwszej konsoli gier wideo. Jego pomysł dotyczący symulatora tenisa był inspiracją dla Nolana Bushnella, który stworzył dość zaawansowany jak na tamte czasy symulator gry w tenisa Ponga. Była to pierwsza gra na automaty. Pomysł spodobał się firmie Atari, która rozpoczęła seryjną sprzedaż gry i odniosła naprawdę spory sukces komercyjny.

Rozwój gier komputerowych

Zadowolenie z wyników sprzedażowych zachęciło firmę Atari do dalszych inwestycji w produkcję gier na automaty. Wkrótce tworzeniem podobnych gier zainteresowały się również inne firmy, co przełożyło się na intensywny rozwój branży w latach 70. i 80. Swój wkład w historię gier komputerowych mieli nawet Steve Jobs i Steve Woźniak, którzy w 1976 roku stworzyli grę zręcznościową Breakout, którą wydała następnie firma Atari. Równolegle w tym okresie dość szybki postęp można było również zauważyć w branży konsol gier wideo. Już pod koniec lat 70. dostępne były modele z wymiennymi kartridżami.

Co ciekawe, w tym samym sam czasie nie najlepiej radziły sobie typowe gry komputerowe. Sprzęt potrzebny do gry był duży, drogi i zwyczajnie nie był dostępny dla przeciętnego obywatela. Styczność z nim mieli przede wszystkim pracownicy uniwersytetów i to właśnie oni tworzyli pierwsze produkcje, które były podwalinami do dalszego rozwoju branży. Sytuacja nieco się zmieniła, gdy w końcu zaczęły się pojawiać bardziej zaawansowane komputery, które odniosły sukces komercyjny, z kultowym Commodore 64 na czele.

Prawdziwy boom nastąpił w pod koniec lat 80. i w latach 90., gdy komputery osobiste zyskały na popularności. W międzyczasie można było zauważyć spory postęp w zaawansowaniu gier komputerowych, które przez to stały się znacznie bardziej interesujące dla przeciętnego fana gier. To właśnie w tym okresie powstały tak kultowe tytuły jak SimCity, Prince of Persia, Doom, Dune II, FIFA czy też The Need for Speed. Standardem zaczęła się także stawać grafika 3D (Tomb Raider, Resident Evil, Thief: The Dark Project) i rozgrywki wieloosobowe przez Internet (Ultima, Quake, Diablo, Counter Strike). W tym okresie pojawiło się również pierwsze kasyno online i hazardowe gry typu joker online pl.

Gry komputerowe dziś

Rozwój gier komputerowych, coraz lepszy sprzęt i przede wszystkim upowszechnienie dostępu do Internetu sprawiły, że branża na początku XXI wieku przeżyła prawdziwy rozkwit. Na przestrzeni lat z pewnością poprawie uległa jakość grafiki i dźwięku, dzięki czemu świat przedstawiony w grach wydaje się bardziej rzeczywisty. Ponadto spora część branży przeniosła się do Internetu, co dotyczy zwłaszcza gier wieloosobowych, często przybierających formę turniejów. Obecnie rywalizacja między graczami jest określana nawet jako sport elektroniczny, są organizowane również międzynarodowe zawody. O ogromnym sukcesie komercyjnym takich wydarzeń świadczy to, że firmy bukmacherskie przyjmują zakłady na ich wyniki, a oglądalność przebija nawet finał NBA. Ponadto popularne gry komputerowe są coraz częściej dostępne również w formie aplikacji do pobrania na urządzenia mobilne.

W ciągu  ostatnich 20 lat ogromny sukces odniosły takie produkcje jak:

  • symulator ludzkiego życia: The Sims,
  • gry akcji: Call of Duty, God of War, Grand Theft Auto III, Mafia,
  • gry fabularne: Mass Effect, Wiedźmin,
  • gry MMORPG: World of Warcraft
  • gry MOBA: League of Legends
  • gry przeglądarkowe: FarmVille
  • gry społecznościowe: Second Life
  • gry logiczne: World of Goo
  • gry survivalowe: Minecraft
  • gry na urządzenia mobilne: Angry Birds

Przyszłość gier komputerowych

W ostatnich latach można zauważyć zainteresowanie zwłaszcza grami komputerowi w technologii wirtualnej rzeczywistości VR. Producenci gier prowadzą intensywne prace nad rozwojem gier VR, którym jeszcze w latach 90. XX wieku nie wróżono dużego sukcesu. Za przyszłość branży uważa się również gry na urządzenia mobilne. Jest to w dużej mierze związane z coraz lepszą jakością smartfonów i tym, że coraz więcej osób spędza więcej czasu z telefonem w ręce niż przed ekranem komputera. Ponadto można zauważyć odchodzenie od tradycyjnych gier w pudełkach na rzecz zakupów na platformach cyfrowych typu Steam.